Case: Pikavippien markkinointi netissä

Pikavippejä on myönnetty Suomessa vuodesta 2005 lähtien. Pikavippi on vakuudetonta lainaa, jota voi hakea tesktiviestillä ja vipin saa tilille muutamassa minuutissa. Vuonna 2009 Talouselämä ja Suomen Asiakastieto valitsivat Suomen 60 parasta yritystä. Heti kakkos ja kolmossijalle nousivat pikavippiyhtiöt J.W -Yhtiöt ja Luoteen Sirtox.

Pienlainojen kysynä vilkastui

Tilastokeskuksen julkistaman ant0lainauskannasta voi huomata kuinka suosittuja pikavipit ovat Suomessa.

Vuoden 2011 toisen neljänneksen aikana uusia pienlainoja eli ns. pikavippejä myönnettiin kotitalouksille 27 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Lainoja myönnettiin runsaat 79 miljoonaa euroa, yhteensä 357 003 kappaletta. Keskimääräinen pienlaina oli vuoden toisella neljänneksellä 223 euroa ja takaisinmaksuaika oli keskimäärin 33,6 päivää. Pienlainojen ottajat maksoivat huhti-kesäkuun aikana ottamistaan lainoista yhteensä yli 20 miljoonaa euroa erilaisia kuluja. Pienlainoihin kohdistuvat kulut olivat siten keskimäärin yli 25 prosenttia myönnetystä lainapääomasta. Vuoden 2011 toisella neljänneksellä tilastoituja pienlainayrityksiä oli 81 kappaletta eli kymmenen yritystä enemmän kuin edellisellä neljänneksellä.

Lähde: Tilastokeskuksen antolainauskanta

Pikavippibisnes on rahakasta, vaikka yhtiöt kärsivät paljon myös luottotappioista. Vaikka pikavippien markkinointi ei perustu pelkästään nettimarkkinointiin, vaikuttaa heidän tulokseensa paljon myös näkyvyys googlessa. Pelkästään pikavippi sanalla tehdään hakuja kuukausittain lähes 200 000.

Pikavippiyhtiöt voivat saada näkyvyyttä googlessa seuraavasti

  • He optimoivat omat sivunsa tärkeimillä hakusanoilla, kuten pikavippi, pikalaina ja vippi
  • He käyttävät Adsense mainontaa. Adsense mainoksia näytetään relevanteilla nettisivuilla eli sivustoilla joiden kävijät saattaisivat hakea myös pikavippiä
  • He mainostavat Googlessa, etenkin jos heidän sivut eivät pääse luonnollisiin hakutuloksiin

 

 

Kuvassa näet sekä luonnollisia hakutuloksia hakusanalla pikavippi, mutta myös maksetut mainokset hakutulosten yläpuolella sekä vasemmalla puolella

Tämän lisäksi he voivat markkinoida palvelujaan tekstiviesteillä ja sähköposteilla jo olemassa oleville asiakkaille. he keräävät postituslistan, joille voi lähettää tarjouksia ja mainoksia. Olenkin jostain lukenut että suosituin päivä lähettää tekstareita ja sähköposteja on torstai tai perjantai. Ihmiset hakevat pikavippejä eniten viikonoppuisin.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.